השאיר פרטים ונחזור אליך בהדקם

הכינו את ביתכם לחורף – טיפים חשובים באיטום

אין מה לעשות – בית דורש טיפול. כמו שרצפה לא נשארת נקייה, אבק לא מפסיק להצטבר, כיור לא נשאר חופשי מכלים לשטיפה וכן הלאה, הבית גם לא נשאר אטום. חומרי האיטום השונים עומדים במשך כל השנה בפני שחיקה מתמדת וגם אם אלה חומרים איכותיים, הם בהדרגה ידרשו חידושים ותיקונים. לעתים, תקלות באיטום מתרחשות שלא בגלל התיישנות כזו. בכל מקרה, כדאי לכם להגיע לחורף מוכנים! כיצד? בעזרת הטיפים הבאים: 

למה איטום? 

לכאורה שאלה שהתשובה עליה ברורה, אבל – למה צריך איטום לבית לקראת החורף? כנגד חדירת גשמים, זה ברור. אבל לא רק. איטום טוב, מתבטא גם בחסכון בהוצאות האנרגיה שלכם. ראשית, מעצם היותו מבודד ושנית, בכך שקירות רטובים (עקב איטום גרוע) קרים יותר. בנוסף, איטום מונע עובש וכפי שתראו בהמשך כאן, הוא יכול לשמש גם למטרות נוספות, כמו מניעת חדירת גז ראדון. כך שהטיפ הראשון, הוא להבין את חשיבותו הרחבה של נושא האיטום ולהבין, שכדאי להשקיע בכך. 

לא להתעכב!

מוטב לאטום לפני החורף, אחרת התנאים לא נוחים לביצוע העבודה (מאחר שהיא דורשת זמן לייבוש חומרי האיטום) ואף מסוכנים (הגג חלק יותר). איטום בפני גשמים לפני תחילתם, יהיה זול ומהיר יותר. 

לזהות חדירת מים 

האפשרויות לגבי איטום כהכנה לחורף רבות ומה שתבחרו לעשות תלוי במצב הבית שלכם ובהעדפותיכם. מה שבכל מקרה כדאי לעשות, הוא לתקן תקלות חמורות אשר גורמות לנזילות, אשר בבוא החורף יתבטאו בוודאות בחדירת רטיבות למבנה. גג שטוח ניתן להציף בכדי לבדוק שלא חודרים ממנו מים לתוך התקרה והקירות. כמובן, ייתכן שיש לכם בדירה תקלה של חדירת מים גם לפני עונת הגשמים, אשר נובעת ממקור אחר. למשל מנזילה אצל השכן שמעליכם. תקלות כאלה, במילא מוטב לפתור בהקדם ותנאי הקיץ היבשים רק יסייעו לכך. 

לפתוח סתימות

לקראת החורף, חשוב לבדוק את מערכת ניקוז המים מהגג ולוודא שהיא פנויה מפסולת מסוגים שונים. בהזדמנות זו, תוכלו לבדוק אותה ויזואלית לפגמים כגון חלודה. ניתן לבדוק מערכות ניקוז אלה פשוט באמצעות שפיכת מים ובדיקת התנועה החלקה שלהם כלפי מטה. 

לזהות פגמים באיטום

תוכלו לסקור את האיטום באופן ויזואלי, בגג ובכלל. "נורות אדומות" הן כל מה שחריג, דוגמת חתיכות בידוד מנותקות, נפיחות במשטח הבידוד או סדקים שיש בו. כמו כן, אם אנשי מקצוע שונים עבדו על הגג מאז החורף הקודם והתקינו מערכות חדשות, ייתכן שתיתקלו במצב הבא: צנרת של מערכת חדשה מסוימת (כמו דוד שמש) הועברה דרך הגג לתוך המבנה, אבל המעבר פגם בשכבת האיטום.  

לא לזלזל בשלוליות 

ייתכן שהניקוז נראה תקין אבל המים ששפכתם לבדיקה מצטברים על הגג כשלוליות. לכאורה, זה לא נורא. יש איטום, אין (למיטב ידיעתכם) נזילות בתקרה שמתחת לגג זה. השלוליות רדודות מאוד ואתם אומרים לעצמכם, ש"גג בנוי לזה" ושהשלוליות במילא יתייבשו מעצמן. בכל זאת, שלוליות כאלה אינן מצב מומלץ או תקין. איטום ישן או לא מתאים למים עומדים, עשוי שלא לעמוד בכך לאורך זמן ומים מהשלולית יחדרו דרכו למבנה. למה בכלל שיהיו שלוליות, אם מערכת הניקוז של הגג תקינה? אידיאלית, גג אמור להיות שטוח לגמרי ואז כל הרטיבות עליו גולשת בסופו של דבר למערכת הניקוז. אלא שבפועל, גגות אינם שטוחים באופן מושלם. במידת הצורך, ניתן לבנות ו"לשפץ" בגג שיפועים אשר ינקזו את כל המים, ללא השארת שלוליות. אם מדובר על שלוליות קטנות, ניחא. אבל אם אלה שלוליות גדולות, כדאי להזמין בעלי מקצוע שיפתרו זאת עבורכם, עוד לפני החורף. 

לא רק גגות וקירות 

איטום זה לא בהכרח גגות וקירות בלבד. חשוב מאוד לקחת בחשבון, גם איטום של מרתפים ומקלטים. למעשה, כל מה שנמצא בבית שלכם מתחת לפני הקרקע, עשוי להציב אתגרי איטום גדולים ומורכבים במיוחד. הצטברות נוזלים ברצפה ובקירות הבית עשויה להביא לעליית ריכוז גז ראדון – גז רדיואקטיבי מסוכן לבריאות, אשר נצבר באופן טבעי במקומות נמוכים ולא מאווררים מספיק. עבור כל האתגרים האלה, יש חומרי איטום מיוחדים. אם אתם מזהים ריחות או מראות עובש וטחב במבנים תת קרקעיים חשוב להתייעץ עם מקצוענים.

זהירות מגגות מסוכנים

ישנם סוגי גגות, שלגביהם אפילו בדיקת המצב עלולה להיות מסוכנת עבורכם. גגות רעפים הם תחום טכני מיוחד, שונה מאוד מגג בטון שטוח. ללא ציוד מקצועי הליך ההגעה לגגות הרעפים נגישים עלול להיות מסוכן שכן הם פחות נגישים וגם שבירים- כך שזו עבודה למומחי רעפים. 

לעתים, במבנים ישנים יש מתחת לגגות רעפים "תקרת רביץ". תקרה זו היא סוג מבנה חלש ביותר, אשר מוטב ללכת עליו כמה שפחות. אם כבר נכנסים לשם בכדי להעיף מבט במצב הרעפים (לזיהוי רעפים סדוקים ושבורים), חשוב ללכת אך ורק על ה"מרישים" (שלד הקרשים שעליו תלויה התקרה הזו). אחרת, תמצאו עצמכם בחזרה בתוך הבית, אבל דרך חור בתקרה. 

אזבסט הוא חומר, שעדיין יש בארץ פה ושם גגות אשר עשויים ממנו. זה הוא חומר מסוכן לבריאות ולקראת החורף, הטוב ביותר הוא להחליף אותו בחומר בטיחותי. במידה ולא, טיפול באיטומו הוא עניין למקצוענים בלבד. 

לא בטוחים? כדאי לשאול

תיקונים קטנים של איטום, ניתן פעמים רבות לבצע לבד. וודאי אם זה איטום של אזור קטן וגם נגיש, למשל מסביב לחלון. גם עבור איטום גגות ניתן לבצע לבד תיקונים קטנים, למשל באמצעות ספריי איטום. עם זאת, איטום הוא למעשה תחום רחב מאוד ואתם עלולים בלי כוונה לעשות עבודה חובבנית, עם חומרים לא מתאימים. כך שאם יש ספק, מוטב לשאול.  

 

המאמר באדיבות אתר טוב תודה השוואת מחירים בין בעלי מקצוע.

היתרונות שלנו

50 שנות וותק וניסיון בתחום
אחריות מלאה על כל עבודה
שירות לשביעות רצון הלקוח
שירותי S.O.S בימים גשומים
שימוש בציוד וחומר מתקדם

רוצים חורף יבש? אנחנו יכולים לעזור לכם

השאירו פרטים ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ- ללא עלות!

חברת פרסום דיגיטלי חברת פרסום דיגיטלי